onsdag 11 februari 2009

Jackie Lilly Katrina<3


Den 5/12-08 kom hon till världen, våran lilla Jackie.

Ett par veckor innan var vi på ultraljud i tron om att allt var som det skulle och hon hade vänt på sig. Men inte då! Det visade sig att lillan satt i säte. Dagen efter var på vändningsförsök som misslyckades, så då bestämdes att jag skulle göra kejsarsnitt.

Vi åkte hem och jag fortsatte jobba i 2 veckor. Torsdagen 4/12-08 åkte vi till falun för intskrivning på lasarettet. Det var en sjukt jobbig dag. Bara massa väntande, och trots jag var så slut så jag höll på att svimma kunde jag inte somna förens 6 på morgonen.

Efter ca 2 timmars sömn kom sköterskor och väkte mig för att sätta dropp och kateter(det hoppas jag att jag aldrig behöver ha igen!) och berättade att det nog skulle ta någon timme innan operationen skulle bli av. Pontus blev jätte glad för då skulle han hinna äta och röka för att lugna ner sig lite innan. Men samtidigt som de blev klara med allt som skulle göras innan kom någon och sa att vi kunde åka upp till operations salen på en gång. Stackars mitt gull var så nervös att det såg ut som han skulle både kräkas och svimma. Och jag såg nog ungefär likadan ut för satan vad rädd jag var!
När vi kom dit fick vi träffa massa läkare. De jag minns är en av kirurgerna som typ kramade mig när dom satte ryggmärgsbedövningen:) och en av narkosläkarna som satte bedövningen och sen satt och pratade med mig genom hela operationen. Och i ena örat hade älsk satt en hörlur så jag fick lyssna på Melodyclub, dock har jag inte ett minne av det:)
Ca 10-15 min efter de hade börjar var hon ute! Men innan jag fick se henne tvättade de av henne och gav henne till Pontus så han fick sitta med henne bredvid mig.

Ca 5 min efter läkarena berättade att hon(eller som dom sa då, "den") var ute:
- Vad var det för något då?
- Öhh jag vet inte, jag har inte kollat..
:P

Operationen gick bra, men jag tyckte det var hemskt! Under hela tiden skade jag så man fick hålla ner mina armar. Jag hyperventilerade så gott som hela tiden, så jag var hel snurrig och minns inte mycket detaljer. Och mot slutet började beövningen släppa så det gjorde ganska ont, när vi kom ut ur operations salen kunde jag börja röra på benen.

Efter operationen fick vi åka in i ett litet rum och vila oss lite. Först då la dom Jackie på mitt bröst så hon fick börja amma och jag fick hålla henne. WOW! Men hon var så liten så jag var jätte rädd för att göra illa henne.

Efter ca 30 min skjutsade dom ner oss till vårat rum igen och där fick vi cider och mackor på en jätte sött iordning gjord bricka:) Och resten av dagen låg vi och tittade på våran lilla ängel<3



2 kommentarer:

  1. Men hejsan!!!Vad kul...
    Hoppas allt är bra med er?
    Ja nu är det inte så långt kvar...jag längtar som en dåre=) Vill NU!!!
    Ha det så toppen och ta hadn om er.Många kramar

    SvaraRadera
  2. Så roligt att du blivit mamma Sophia! :) Grattis!
    Hon är verkligen jättesöt lilla Jackie.

    Kram, Sara.

    SvaraRadera